Säga upp elnätsavtal – vad du behöver veta om uppsägning
Avsluta ditt elnätsavtal enkelt online. Vi hanterar hela uppsägningen åt dig – snabbt, smidigt och utan att du behöver kontakta kundservice. Det tar bara några minuter att säga upp elnätsavtalet, och vi ser till att allt avslutas automatiskt i rätt tid.
När du vill avsluta ditt elnätsavtal kan du enkelt göra uppsägningen digitalt. Vi hanterar hela processen automatiskt – utan att du behöver ringa kundservice eller skicka in papper. Det tar bara några minuter.
När behöver du säga upp elnätsavtalet?
Du behöver säga upp elnätsavtalet när du flyttar från en adress eller när någon annan tar över elen – till exempel vid adressändring, ägarbyte eller om någon annan ska ta över avtalet.
Enligt elnätsbranschens villkor ska uppsägningen göras minst fem dagar innan du vill att uppsägningens ska träda i kraft.
Så här enkelt säger du upp elnätsavtalet
- Gå till vår digitala tjänst för uppsägning
- Logga in med Bank-ID.
- Välj “Säga upp elnätsavtal”.
- Kontrollera dina uppgifter.
- Ange det datum då du vill att avtalet avslutas.
- Bekräfta och skicka in.
Klart! Du får en bekräftelse direkt på skärmen. Utöver elnätsavtalet ser vi till att ditt elhandelsföretag får besked om uppsägningen.
Tips!
Vill du säga upp avtalet tidigare än vad uppsägningstiden tillåter?
Då kan den som ska ta över avtalet eller flytta in på adressen teckna ett eget elnätsavtal och få el samma dag, vilket innebär att ditt avtal avslutas automatiskt den dagen.
Teckna nytt elnätsavtal efter uppsägning
Om du ska teckna nytt elnätsavtal på en annan adress inom Ellevios område kan du göra det direkt i samma digitala tjänst.
Vanliga frågor och svar
-
Om du inte säger upp ditt elnätsavtal och ingen ny kund tecknar elnätsavtal på adressen, är du fortfarande betalningsansvarig och kommer att få fakturor från oss. Det är därför viktigt att du anmäler att du flyttar ut.
Som privatkund har du fem dagars uppsägningstid från den dagen vi tar emot din anmälan. Säg upp ditt elnätsavtal
Företagskunder ringer till vår kundservice på telefon 0771-53 53 00 för att säga upp elnätsavtalet. Uppsägningstiden för företag kan variera.
-
Om en anhörig ska bo kvar i bostaden, exempelvis den avlidnes maka eller make, behöver elnätsavtalet som den avlidne har haft sägas upp och ett nytt elnätsavtal tecknas.
Ett nytt elnätsavtal kan tecknas vid valfri tidpunkt men senast i samband med att dödsboet skiftas eller avslutas.
Kontakta vår kundservice via telefon 0771-53 53 00 så hjälper vi dig att teckna ett nytt avtal och avsluta det tidigare avtalet.
-
Den som bor kvar i bostaden behöver teckna ett nytt elnätsavtal på adressen om hen inte redan står på det befintliga avtalet. Elnätsavtalet tecknas enklast via vår digitala tjänst, på denna sida hittar du all information du behöver för att teckna avtal.
I samband med att ett nytt elnätsavtal tecknas sägs det tidigare elnätsavtalet upp automatiskt.
-
Ja det går att ändra, ta kontakt med vår kundservice på telefon 0771-53 53 00 så hjälper vi dig att ändra datum för din flyttanmälan.
Information från Ellevio AB,
sidan uppdaterad 19 december 2025