Flytta – så ordnar du elnätsavtalet snabbt och enkelt

När du flyttar behöver du ett elnätsavtal på den nya adressen och säga upp avtalet på den gamla. Allt det kan du göra direkt med vår digitala flytthjälp. Det går snabbt, enkelt och utan att ringa kundservice.

Du behöver anmäla flytten

Elnätsavtalet kopplar din bostad till elnätet. Eftersom varje bostad har sitt eget avtal behöver du göra en flyttanmälan när du flyttar in eller ut, så att elen står på rätt person.

Du kan inte ta med ditt gamla elnätsavtal – du behöver teckna ett nytt för den nya adressen.

Anmäl flytten digitalt

  1. Gå till vår digitala flytthjälp.
  2. Logga in genom att identifiera dig med Bank‑ID.
  3. Kontrollera att kontakt‑ och adressuppgifter stämmer.
  4. Välj vad du vill göra: Teckna nytt eller säg upp ditt elnätsavtal. Om du både flyttar in och ut – börja med att säga upp ditt elnätsavtal och teckna därefter nytt.
  5. Fyll i adress och datum för flytt.
  6. Välj fakturametod; e‑faktura, e‑post eller Kivra.
  7. Gå igenom uppgifterna och skicka in anmälan.

Klart! Du får en bekräftelse direkt. Nu kan du även välja ett elhandelsbolag. Det är inget krav, du får automatiskt ett elhandelsavtal med GodEl.

Vanliga frågor och svar

  • Ja du kan ha flera elnätsavtal, till exempel behöver du var sitt avtal för din bostad och för fritidshuset. På denna sida hittar du all information du behöver för att teckna avtal.

    För att använda vår digitala tjänst för att teckna avtal behöver du BankID. Har du inte BankID ber vi dig kontakta vår kundservice via telefon 0771-53 53 00 så hjälper vi dig med avtalet.

  • Om du har skyddade personuppgifter och ska teckna eller säga upp elnätsavtal i samband med flytt är det viktigt att du inte gör det via vår hemsida. För att skydda dina uppgifter ber vi dig istället att kontakta vår kundservice via telefon 0771-53 53 00. Vi hjälper dig då att hantera ditt avtal på ett tryggt och säkert sätt! Genom att kontakta oss direkt ser vi till att dina personuppgifter - såsom personnummer, adress och kontaktinformation - inte blir synliga i våra system.

  • För att du ska kunna teckna ett elnätsavtal åt någon annan än dig själv krävs det att du har en fullmakt från den personen. Du måste skicka in fullmakten till oss innan du kan teckna avtalet, antingen via e-post eller post. För att skicka in fullmakten via e-post mejlar du till kundservice@ellevio.se, bifoga fullmakten i mejlet och ange alla uppgifter som krävs för att teckna elnätsavtalet.

    Om du vill posta in fullmakten gör du det till: Ellevio AB, Hantverkargatan 4, 781 71 Borlänge

    Använd gärna vår fullmaktsmall, skriv ut den och fyll i samt signera. Skanna in fullmakten och skicka in den via e-post eller posta den i ett kuvert till oss. Om du använder vår fullmaktsmall så är det den person som är kund hos oss som fyller i sina uppgifter under Fullmaktsgivare.

Information från Ellevio AB, 

sidan uppdaterad 19 december 2025

Hjälpte den här sidan dig?

Läs mer