Bra att tänka på vid köp av laddbox

Har du precis köpt eller funderar du på att köpa en elbil eller en plug-in hybrid? Nedan hjälper vi dig att reda ut några av begreppen och frågeställningar som ofta uppstår kopplat till laddning av elbilar och val av laddbox. 

Vad är skillnaden på en elbil och en plug in-hybrid?

  • En elbil körs enbart på el och har oftast ett större batteri. De nya modellerna har idag ofta batterier på 40-100 kWh och en räckvidd på 20-50 mil.
  • Plug in-hybrider har en kombination av eldrift och förbränningsmotor. De har ofta lite mindre batterier som ger en räckvidd på el runt 5-10 mil. Därtill kompletteras de med ytterligare räckvidd från förbränningsmotorn.

Gemensamt för bägge är att de laddas upp från eluttaget och att det rekommenderas att en laddbox installeras för laddning.

Varför ska man ha en laddbox?

En laddbox installerad av ett elinstallationsföretag erbjuder säker laddning och möjlighet till snabbare laddning. Vid installation säkerställer även elinstallatören att fastighetens elnät klarar av den ökade belastningen och om det eventuellt krävs en uppsäkring.

Det går att ladda elbilen direkt via vägguttaget men det är inte rekommenderat. Vägguttagen är inte anpassade för så pass hög effekt under lång tid som krävs vid elbilsladdning. Att ladda elbilen via ett vanligt vägguttag leder till hög värmeutveckling och i värsta fall kan brand uppstå.

Laddbox Typ 1 eller Typ 2 – vad är skillnaden?

Den rena elbilen och plug in-hybriden har antingen ett ladduttag av Typ 1 eller Typ 2. Det är ladduttaget som avgör vilken typ av laddkabel du kan använda för att ladda. Om du ska välja Typ 1 eller Typ2 avgörs av vilken bilmodell du har. Skillnaden mellan de två typerna är vilka standarder de använder för AC-laddning (växelström) av elbilar.

laddbox_illustration2.png

  • Typ 1 laddar elbilen genom 1-fas och är vanligt på asiatiska bilmodeller. Typ 2 stöder både 1-fas samt 3-fas och är vanligt förekommande på bilar som produceras i Europa, inklusive Tesla.
  • Typ 2 är den europeiska standarden och detta uttag är vanligast på publika laddstationer.

Valet av Laddbox med Typ 1 eller Typ 2 kan påverka huruvida du får stöd från naturvårdsverket. I dagsläget är enbart laddboxar av Typ 2 godkända för stöd. Om du har en elbil med Typ 1 uttag är rekommendationen att köpa en laddbox av Typ 2 och sedan en lös kabel med Typ 1 i ena änden och Typ 2 i andra, om du vill ha stöd.

Hur långt kommer man på en timmes laddning?

Det beror på vilken effekt som elbilen laddar med och hur mycket energi din körstil förbrukar. När det gäller körstil så är det ingen skillnad mot en bensinbil, är man tung på gaspedalen så krävs det mer energi.

En laddbox med 3,7 kW effekt laddar upp din elbils batteri med 3,7 kWh per  timmes laddning. I figuren nedan ser du hur många km du kan köra på en timmes laddning vid olika effektnivåer.

laddbox_illustration3_v2.png

 

I figuren ovan har vi utgått från en förbrukning på cirka 1,85 kWh per mil. Förbrukningen per mil varierar beroende på hur stor bilen är, din körstil och klimatet (kalla temperaturer ökar förbrukningen).

Den genomsnittliga körsträckan i Sverige är cirka 50 km per dag. Många bilar står även parkerade närmare 23 timmar per dygn. Med andra ord gott om tid att ladda på.

Hur lång tid det tar att ladda upp en körsträcka på 50 km vid olika laddeffekter ser du i tabellen nedan. Inom parantes anges hur lång tid det tar att ladda upp ett batteri på 40 kWh.

Laddeffekt Laddtid för 50 km körning (laddtid för batteri för 40 kWh)

3,7 kW

2 timmar och 30 min (10 timmar och 50 minuter)

7,4 kW

1 timme och 15 minuter (5 timmar och 25 minuter)​

11 kW

50 minuter (3 timmar och 38 minuter)

22 kW

25 minuter (1 timme och 49 minuter)

Hur snabbt du behöver ladda och hur hög laddeffekt du behöver avgörs av ditt körmönster samt ditt dagliga behov av räckvidd.

Vilken effekt ska man välja?

Effekt (kW) är den energimängd som kan överföras per tidsenhet, det kan jämföras med flödet ur en vattenkran. Hur hög effekt laddboxen kan leverera styrs av vilken huvudsäkring du har. En laddbox av Typ 1 kopplas mot 1-fas och en laddbox av Typ 2 kopplas mot antigen 1-fas eller 3-fas. Strömstyrkan (A) tillsammans med antalet faser laddboxen kopplas mot avgör hur hög effekten blir. I tabellen nedan ser ni olika effekter beroende av strömstyrka och faser.

Strömstyrka (A) Effekt (kW) vid 1-fas Effekt (kW) vid 3-fas

16 A

3,7 kW 11 kW

32 A

7,4 kW

22 kW

Det är viktigt att komma ihåg att det i slutändan är din elbil som bestämmer vilken effekt du kan ladda med. Alla elbilsmodeller erbjuder inte 3-fas laddning.

De vanligaste villasäkringarna är 20A och 25A. Detta innebär att om du vill installera en laddbox med 22 kW effekt kommer att behöva öka din huvudsäkring eftersom det kräver en säkringsnivå på 32A för enbart laddboxen . Vad du har för huvudsäkring hittar du på din elnätsfaktura eller på Mina sidor om du är Ellevio kund.

Ett annat alternativ är att köpa en laddbox med lastbalansering.