Ber ni om BankID när ni ringer om elmätarbytet?

Uppdaterad:

Nej, det gör vi aldrig. Får du ett samtal där personen pratar om mätarbyte och ber dig logga in med BankID, så avsluta samtalet. Detta är ett bedrägeriförsök.

Under perioden 2021-2023 kommer Ellevio att byta elmätare hos alla våra kunder. Vi på Ellevio ber aldrig våra kunder att uppge sitt BankID, i något sammanhang, via telefon. Samma regler gäller självklart även för våra partners ONE Nordic och OneCo, som utför elmätarbyten på uppdrag av Ellevio. Betrakta alltid ditt BankID som den identitetshandling som det är.

Känner du dig osäker, be att få ringa upp Ellevio själv för att kontrollera om personen i fråga verkligen arbetar på Ellevio, eller hos våra partners ONE Nordic eller OneCo. Du hittar kontaktuppgifterna nedan:

Ellevio: 0771-53 53 00

ONE Nordic: 020-636 000

OneCo: 0771-25 03 05 

Hittar du inte vad du söker?

Kontakta oss här!

Hjälpte den här sidan dig?