Vanliga frågor och svar - Strömavbrott

Här hittar du vanliga frågor och svar kring strömavbrott och strömavbrottsinformation.

Jag har strömavbrott, vad ska jag göra?

Kontrollera om avbrottet bara är i din bostad genom att se om det lyser i trapphuset eller hos grannen. Se sedan över dina säkringar och jordfelsbrytaren. Om en säkring har gått ska du byta eller återställa säkringen och jordfelsbrytare. Om inte bara du har strömlöst känner vi i allmänhet till störningen och har satt igång att reparera felet. Du kan se och läsa mer om strömavbrottet på vår avbrottskarta samt börja prenumerera på strömavbrottsinformation via sms.

Om det är ett längre strömavbrott finns här några tips:

  • Undvik att öppna kyl och frys. Frysen håller kylan cirka ett dygn om dörren hålls stängd.
  • Stäng dörren till rum som du inte använder. Flytta gärna in i ett rum för att hushålla med värmen. Välj gärna ett rum i söderläge, om det går.
  • Stearin- och värmeljus är bra värmekälla men se upp med brandfaran och tänk på ventilationen.
  • Stäng av tvätt- och diskmaskin samt alla element. Om de är igång när strömmen kommer tillbaka finns det risk för att elnätet kan bli överbelastat. Vrid på ett element i taget när elen är tillbaka.

Du hittar mer råd vid strömavbrott här.

Vad är ett planerat strömavbrott?

Ibland gör vi underhåll i elnätet och för att det ska göras på ett säkert sätt behöver vi bryta strömmen. Vi kommer att meddela dig i god tid om det inte är ett arbete som är akut. Du kan också se och få information om våra planerade strömavbrott på vår avbrottskarta samt börja prenumerera på strömavbrottsinformation via sms.

Vad gör Ellevio för att förebygga strömavbrott?

Vi arbetar ständigt med att förnya och förbättra elnätet. Du kan läsa om våra projekt och vad vi gör i ditt område här.

Kan jag få ersättning ifall jag har haft strömavbrott?

Vi betalar ut avbrottsersättning för strömavbrott som är sammanhängande i över tolv timmar. Läs mer om avbrottsersättning här.

Hur gör jag om jag vill ha avbrottsersättning?

Vanligtvis registreras och ersätts avbrottsersättning per automatik. Betalningen görs genom avdrag på någon av de efterkommande fakturorna, normalt inom tre till sex månader. Läs mer om avbrottsersättning här.

Hur lång tid tar det innan jag får min avbrottsersättning?

Oftast inom tre till sex månader. När du fått din avbrottsersättning ser du den som ett avdrag på din faktura. Läs mer om avbrottsersättning här.

Vid ett strömavbrott slutade vissa av mina vitvaror att fungera, kan jag få ersättning?

Du kan göra en skadeståndsanmälan och då ser vi över ditt ärende och meddelar om du kan få ersättning.

Hur kan jag få mer information om mitt strömavbrott?

När får jag sms eller e-postmeddelande om strömavbrott?

Du kommer att få ett sms eller e-postmeddelande inför planerade strömavbrott och när ett oplanerat strömavbrott har inträffat. När elen är tillbaka skickar vi ett till sms eller e-postmeddelande med uppgift om att felet är åtgärdat och vad orsaken till felet var.

Hur fungerar sms och e-post vid strömavbrott?

När vi via vårt driftsystem har registrerat ett fel på nätet eller att vi fått in en felanmälan skickas ett sms eller ett e-postmeddelande till dig.

Hur gör jag för att få sms om strömavbrott?

Du kan anmäla dig antingen genom att skicka ett sms med ”Start [kundnummer][anläggnings-id]” till 71400. Till exempel ”Start KKKKKKK 735999AAAAAAAAAAAA ”.

Du kan också logga in på Mina sidor och fylla i anmälan där.

Om du vill få strömavbrottsinformation på fler anläggningar så gör du en registrering på varje anläggnings-id.

Kan jag välja att få sms eller e-post om strömavbrott endast vissa tider på dygnet?

Nej, i dagsläget kan vi inte anpassa utskicken till olika tider på dygnet.

Hur många kan prenumerera på information om samma anläggning?

Hur många som helst. Du bestämmer vilka du vill lägga upp som prenumeranter på din/dina anläggningar. Det gör du enklast genom att logga in på Mina sidor och fylla i anmälan där.

Jag vill endast prenumerera på strömavbrott via e-post, hur gör jag då?

Du kan anmäla det på Mina sidor genom att fylla i anmälan eller skicka ett mejl till stromavbrott@ellevio.se . Ange kundnummer och anläggnings-id samt den e-postadress du vill ha strömavbrottsinformationen skickad till.

Hur gör jag om jag vill avsluta prenumerationen på strömavbrottsinformation?

Besök Mina sidor där du ser en översikt över dina anläggningar och prenumerationer. Du kan enkelt markera vilken eller vilka prenumerationer du vill avsluta.

Du kan också skicka ett sms till 71400. Vill du avsluta prenumerationen skriv texten ”Stopp”. Har du flera olika anläggningar och vill avsluta prenumerationen bara på en anläggning, skriv ”Stopp [anläggnings-id]”, exempel ”Stopp 735999AAAAAAAAAAAA”. 

Kommer mitt mobilnummer eller e-postadress användas till annat än strömavbrottsinformation?

Nej, det mobilnummer och e-postadress du anmält används till information om strömavbrott och eventuellt annan information som har med din anslutning till elnätet att göra.

Kan jag få strömavbrottsinformation om jag har ett utländskt mobilnummer?

Ja, skicka ett sms med texten ”Start [kundnummer] [anläggnings-id]” till +46769449700. Exempel ”Start KKKKKKK 735999AAAAAAAAAAAA ”.

Jag ska flytta, behöver jag avsluta min prenumeration på strömavbrottsinformation?

Nej, om du säger upp ditt elnätsavtal kommer din prenumeration sägas upp automatiskt. Det gäller tyvärr också om du flyttar inom Ellevios nätområde, du behöver då aktivera din prenumeration igen.

Fick du inte svar på din fråga?

Om du inte hittar svaret på din fråga kan du självklart ringa kundservice och få hjälp.

Telefon: ​0771-53 53 00 (från utlandet +46 (0)771-53 53 00).
Kundservice har öppet vardagar, 8-17.