Faktura och betalsätt

Betala smart och välj det betalsätt som passar dig bäst. Välj autogiro eller e-faktura så blir hanteringen enklare, du slipper bankavgifter och gör samtidigt något bra för miljön. Du kan också få din faktura skickad till din e-postadress istället för att få en pappersfaktura via posten.

 Vad är Energikundservice Sverige AB

Du som är kund hos Ellevio faktureras genom bolaget Energikundservice Sverige AB. Fakturan ser ut precis som vanligt, bankgiro- och postgironummer är detsamma och den enda förändringen är att det står Energikundservice Sverige AB som betalningsmottagare.

Energikundservice Sverige AB ägs av Fortum och är ett bolag som hanterar fakturering åt Fortum och Ellevio.

 Så här anmäler du om e-faktura

E-faktura innebär att du får en elektronisk faktura via din internetbank. Alla uppgifter för att göra betalningen är redan ifyllda. Det enda du behöver göra är att kontrollera fakturan på skärmen och godkänna den för betalning. Då betalas fakturan på förfallodagen.

Anmäl e-faktura med ett enkelt telefonsamtal till vår kundservice, tel 020-46 00 00. Det enda du behöver uppge är bank och personnummer och vi verifierar dessa uppgifter med banken. Smidigt och säkert.

Du kan också anmäla e-faktura direkt hos din internetbank. Tänk på att den person i hushållet som får fakturan från oss också är den som måste anmäla sig för e-faktura. I anmälan uppger du ditt fakturanummer, vilket även är din OCR-referens. Vill du avsluta e-faktura så kontaktar du din internetbank, uppsägningstiden för tjänsten är 30 dagar.

Vår partner som sköter faktureringen heter Energikundservice Sverige AB. Du behöver alltså godkänna dem som betalningsmottagare.

Här nedan hittar du länkar till några av bankerna som erbjuder tjänsten e-faktura. Saknas din bank i listan? Kontakta då din internetbank för att höra hur du kan gå tillväga för att betala med e-faktura.

 Så här ansöker du om autogiro

För att betala via autogiro så är det enklaste att du går in på din internetbank och anmäler dig för autogiro där. Du kan också ladda ner autogiroansökan privatkund, alt autogiroansökan företagskund, skriva ut, fylla i och skicka kostnadsfritt till:

FRISVAR
Energikundservice Sverige AB
20659888
110 27 Stockholm

 Så här ansöker du om e-postfaktura

Att få fakturan via e-post är enkelt, eftersom den kommer direkt till din e-postadress i god tid före förfallodagen. Den ser precis ut som pappersfakturan gör idag. Maila oss på efaktura@ellevio.se och meddela ditt kundnummer eller fakturanummer (båda uppgifterna finns på din pappersfaktura). Uppge också vilken e-postadress du vill ha fakturan till.

 Plusgiro och Bankgiro

Vill du hellre betala din räkning via Plusgiro eller Bankgiro använder du dig av följande nummer.

Bankgironummer: 5233-9330​​
Plusgironummer: 4875503-7
​IBAN: SE69 9500 0099 6042 4875 5037
​Swiftadress: NDEASESS

 Om du har e-faktura eller autogiro

Om du har e-faktura

Du får din e-faktura precis som vanligt. När fakturan dyker upp i din internetbank står Energikundservice Sverige AB som avsändare och betalningsmottagare. Du betalar till samma bankgiro- eller postgironummer som tidigare. Om du har valt automatgodkännande hos din internetbank, behöver du välja om denna funktion. Kontakta din bank för mer information om hur du går tillväga.

Om du har autogiro

Har du autogiro fortsätter fakturabeloppet att dras precis som vanligt. Inget nytt medgivande behövs. Betalningarna som tidigare gått till Fortum Markets AB (organisationsnummer 556549-0678) går i fortsättningen automatiskt till Energikundservice Sverige AB (organisationsnummer 556737-0803).

Om du har några frågor om detta eller vill ändra ditt sätt att betala dina fakturor från Ellevio är du välkommen att ringa oss på 020-46 00 00 (privat) eller 020-818 818 (företag). Du kan även ändra via din bank eller internetbank.

 

Kivra

Vad är Kivra?

Kivra är en tjänst för säker digital post från företag och myndigheter. Hundratusentals personer i Sverige använder Kivra och antalet företag och myndigheter som ställer om till digital post växer nu snabbt.

Kivra har kopplingar mot alla bankkonton via Bankgirocentralen, är en registrerad betaltjänstleverantör hos Finansinspektionen och en godkänd brevlådeoperatör av Mina meddelanden för att förmedla säker digital myndighetspost.

Varför har jag fått min faktura till Kivra?

Om du redan är kund hos Kivra, skickas din faktura per automatik till den digitala brevlådan du har hos Kivra.

Jag vill inte få min faktura till Kivra. Hur kan jag avsluta det?

Vill du inte få din faktura till din digitala brevlåda behöver du kontakta Kivra. Du kan få hjälp via deras hemsida.

Varför måste jag avsluta det själv?

Kivras tjänst innebär att du automatiskt får din post och dina fakturor till din digitala brevlåda från alla företag som ansluter sig till Kivra. Ellevio har inlett samarbetet med Kivra i augusti 2016.