Under hösten 2015 inledde vi en massiv satsning för att modernisera våra elnät, både i Stockholmsområdet och i våra landsbygdsområden. Mycket av det elnät vi har idag är byggt på 1960- och 70-talen och behöver bytas ut. I Stockholm måste vi öka kapaciteten i näten i takt med att staden växer och på landsbygden finns fortfarande ett stort behov av att vädersäkra elnätet.
Under 2016 ökade vi våra investeringar rejält och kommer fortsätta trappa upp år för år. Satsningar av den här typen, där stora delar av elnätet byggs om under kort tid, kostar mycket. Och eftersom kundernas avgifter är vår enda intäkt blir det i slutändan också nödvändigt att höja priserna för att kunna finansiera investeringarna. Vi är väl medvetna om att prishöjningar kan vara svåra att acceptera och att även mindre höjningar kan vara tuffa att hantera ekonomiskt. Vi måste hela tiden göra avvägningar och försöka hålla en prisnivå som kunderna kan acceptera och känna är rimlig för den produkt som vi levererar – driftsäker el dygnet runt, året om.
Elnäten är en infrastruktur där leveranskvaliteten inte får riskeras. Det finns varnande exempel på annan infrastruktur i samhället som har fallerat på grund av uppskjutna investeringar eller underhåll, till exempel järnvägen och vatten/avloppsinfrastrukturen.
Behovet av att investera i det svenska elnätet är stort. Samtidigt är det idag en stor skillnad i pris mellan stad och landsbygd, där priset i städer oftast är betydligt lägre. Vi vill kunna erbjuda alla våra kunder likvärdiga elnät och priser och har därför ansökt om att få utjämna elnätspriserna mellan våra olika områden. Frågan ligger hos Energimarknadsinspektionen som behöver fatta ett beslut för att utjämningen ska bli verklighet. Vi tror och hoppas på ett positivt beslut under hösten.
För kunderna skulle en prisutjämning innebära att alla betalar lika mycket för ett likvärdigt abonnemang, oberoende var man bor. I väntan på beslutet tog vi i somras beslutet att frysa priserna i våra områden utanför Stockholm.
För kunder i Stockholm, som är det klart billigaste av våra fyra prisområden, höjde vi priset med 5% den 1 juni. Under de senaste fem åren är den genomsnittliga prishöjningen för alla våra kunder 3,97% per år. I jämförelse med alla nätbolag i Sverige ligger Stockholm på ett medel i pris. I jämförelse med andra europeiska städer ligger Stockholm på eller till och med under prisgenomsnittet beroende på kundgrupp och förbrukning, enligt en studie från finska VaasaETT. Det kan vara värt att veta när diskussionen går het.
En elinfrastruktur som fungerar dygnet runt, året om kostar en del. Vår förhoppning är att de allra flesta kunder på sikt kan se värdet i att alltid ha el.