Strategisk Inköpare Category manager Indirekta tjänster

Maila oss Plats: Stockholm eller Karlstad

Användare ikon Avdelning: Asset Management and Operation

Kalendar ikon Sista ansökningsdag:

Ansök

Vill du vara med och bidra till att ett hållbart samhälle blir verklighet? Vi utvecklar, underhåller och investerar i Sveriges elnät så att det finns trygg tillgång till el idag och i framtiden. Vi är stolta över vårt arbete och arbetar alla tillsammans för att Sverige inte bara ska lysa och fungera - utan för att det ska göra det på ett hållbart sätt.

Pålitlighet, engagemang och utveckling är ledstjärnor i vårt arbete och vi tror på en inkluderande kultur och eftersträvar mångfald i kompetens, kön och personligheter, eftersom vi ser olikheter som en tillgång. Vi har tagit emot utmärkelsen Sveriges mest attraktiva arbetsgivare och även blivit utnämnda till Karriärföretag 2021 och 2022. Nu söker vi dig som kan förstärka vårt team inom inköp i Stockholm eller Karlstad som Strategisk inköpare och Category manager för Indirekta tjänster.

Vad vi erbjuder dig som Strategisk inköpare/Category manager

Inköpsavdelningen på Ellevio planerar och genomför upphandlingar inom olika inköpskategorier Konsulter, IT, Entreprenad, Strategiskt Material samt Indirekta tjänster. Under de kommande åren satsar vi historiskt höga nivåer på att förstärka, föryngra och digitalisera vårt elnät. Som Strategisk inköpare hos oss ansvarar du för viktiga och strategiska inköp på Ellevio. Det kan bland annat vara inköp i projektform, där planering förhandling och kontraktsskrivning görs i samarbete med en projektgrupp, eller inköp som innefattar upphandling av ramavtal som ska täcka Ellevios behov inom strategiska produkter och tjänster under en bestämd tid. Du kommer ta det strategiska helhetsansvaret för kategorin Indirekta tjänster på Ellevio, och du kommer arbeta med konkreta upphandlingar inom kategorin i nära samarbete med sakägare och kravställare från andra delar av företaget.

Du kommer även att arbeta med Category management tillsammans med vår kategoristyrgrupp och övriga kategoriansvariga, och utveckla våra sourcingstrategier inom området. Du kommer ta ansvar för intressanta och utmanande frågor inom bland annat strategisk leverantörsutveckling och hållbarhetsfrågor gällande miljö, säkerhet och jämställdhet. Du kommer arbeta med ekonomisk uppföljning av avtal, logistikkedjor, leverantörer och övergripande kostnader.

Som Strategisk inköpare och Category manager har du ett stort affärsmässigt och strategiskt ansvar. Du är en nyckelperson i verksamheten och du får möjlighet att komma in i ett spännande skede och en långvarig utvecklingsfas med stora planerade investeringar och på riktigt vara med att bidra till digitaliseringen av vårt elnät. Här får du möjlighet att bidra till Sveriges stora energiomställning mot ett hållbart energisystem, med mer stor- och småskalig elproduktion från förnyelsebara källor, fler elfordon och effektivisering av energianvändningen. Du kommer med andra ord få möjlighet att bidra till vår vision om en ljus och hållbar framtid.

Inköpsteamet är idag 15 personer som arbetar med inköp inom olika produktkategorier. Du rapporterar till vår inköpschef och resor i tjänsten kommer förkomma i samband med förhandlingar, audits/revisioner och liknande.

Om dig

För att passa i rollen som Strategisk inköpare tror vi att du är nyfiken, innovativ och kommunikativ och på samma gång engagerad, ansvarstagande, strukturerad och har lätt för att se helheten. Du drivs av och trivs med att arbeta i team och att samarbeta med andra.

Vi tror att du har en utbildning inom ekonomi, juridik eller annan passande inriktning, samt minst tre års erfarenhet av inköp/upphandling och leverantörsutveckling. Du har erfarenhet från att köpa in professionella tjänster som klassiskt benämns som Indirekta tjänster och du är bekväm med de standardvillkor och – avtal som generellt brukar förekomma i dessa kontrakt. Du har förmåga att uttrycka dig väl på svenska och engelska i tal och skrift, då delar av leverantörsbasen finns utanför Sveriges gränser.

Det är ett plus, men inget krav, om du har kunskap och erfarenhet av inköp och upphandling som styrs av LOU eller LUF.

Delar du våra värderingar?

Om du, som vi drivs av att få vara med och skapa förutsättningar för en hållbar framtid är Ellevio rätt arbetsplats för dig. Känner du igen dig i beskrivningen ovan och vill vara med på vår resa framåt – skicka in ditt CV och eller din LinkedIn profil senast den 2022-08-15. Mellan vecka 28–32 kan vi ha längre svarstider på grund av semester. Urval kommer påbörjas efter sista ansökningsdag. Vi avser att tillsätta tjänsten så snart vi hittar en bra match.  

Kontakt och information

Vid frågor gällande tjänsten kontakta rekryterande chef Stefan Ytterbom på stefan.ytterbom@ellevio.se eller på tel. 070 865 69 82. Vid frågor gällande ansökningsprocessen kontakta Ellevios rekryterare Marcela M Eneroth på marcela.eneroth@partners.ellevio.se eller på tel. 076 62 64 57.

Tjänsten är en tillsvidareanställning med placering på vårt trivsamma kontor på Valhallavägen i Stockholm. Då tjänsten är säkerhetsklassad genomförs registerkontroll och säkerhetsintervju i enlighet med säkerhetsskyddslagen (2018:585) före anställning.

Vill du veta mer om oss?

Här kan du läsa mer om oss i korthet. Du hittar även här vår historia, bolagsstyrning och finansiell info.

Ansök

Ellevio och medarbetare

Vi har många olika personligheter hos oss, men våra värderingar ger oss en gemensam grund för hur vi beter oss mot varandra, våra kunder och partners. Vår medarbetarprofil beskriver våra värderingar och vilka beteenden som är viktiga för att du ska trivas hos oss.

Vår medarbetarprofil