Tidigare har du fått din elkostnad från Ellevio och Fortum på en och samma faktura. Från och med april 2021 kommer du att få en faktura för elnätet och en faktura för elen du använt.
En gång i tiden var Ellevio och Fortum ett men sedan några år tillbaka är vi två olika bolag. Våra verksamheter har sedan dess tagit steg för steg för att skiljas åt och nu har vi kommit till sista anhalten. Vi kommer inte längre dela faktureringssystem. Det betyder att du från och med den 1 april kommer få en faktura från ditt elhandelsföretag för elen du använt och en faktura från oss för elnätet och leveransen av elen hem till dig.
Egentligen påverkar inte förändringen dig mer än att du får två fakturor för elen istället för en. Din elkostnad påverkas förstås inte av förändringen eller hur ofta du valt att få din faktura. Om du betalar via e-faktura, pappersfaktura, Kivra eller e-post är det endast bankgironumret som blir nytt. Du som idag har autogiro behöver vara lite extra uppmärksam och eventuellt teckna om ditt autogiro. Är du ansluten till Kivra och har pappersfaktura, tänk på att fakturan kan skickas dit.
Får ni som företag era fakturor via EDIfact, SVE-faktura eller PEPPOL behöver ni heller inte göra något och vi kommer att meddela er VAN-leverantör om förändringen.
Ny betalningsmottagare och bankgironummer
Betalningsmottagare: Ellevio AB
Bankgiro: 5552–2635
IBAN: SE435 0000000057461042629
Swift/BIC: ESSESESS
För att du fortsatt ska kunna betala din faktura via autogiro behöver vi ett nytt medgivande från dig, antingen via din internetbank eller via en blankett du skickar till oss. Var uppmärksam på nästa faktura och att det står “dras via autogiro”. Gör det inte det behöver du betala fakturan manuellt.
För att behålla autogiro som betalningsmetod behöver ni teckna om ert autogiro. Vi har skickat en blankett till er som ska fyllas i och skickas tillbaka till oss senast den 5 mars 2021. Var uppmärksam på nästa faktura och att det står “dras via autogiro”. Gör det inte det behöver du betala fakturan manuellt.
Om du har anslutit dig till Kivra skickas automatiskt information och fakturor till dig dit om du inte valt att få det på ett annat sätt digitalt. Vill du inte få din faktura eller annan information från oss till Kivra kan du avanmäla det i Kivras app eller på kivra.se.
Producerar du egen el och har valt att Fortum ska köpa din överskottsel kommer även det här att delas på två fakturor, på din elnätsfaktura från oss får du ersättning för nätnytta och på Fortums faktura ersättning för elen de köpt från dig.
Din faktura från oss kommer också se lite annorlunda ut. Vi vill göra det tydligare för dig vad du betalar för och att du enklare kan se hur din elanvändning varierar under året. Förhoppningen är att du lättare kan påverka din elanvändning och att det i sin tur minskar dina elkostnader.