Vad betyder elmätarbytet för er som är fastighetsägare?

Snart byter vi ut era elmätare! Varje dag ser vi till att det finns el på ert företag och i resten av samhället. Just nu är vårt största fokus att göra hela elnätet smartare för att kunna möta framtidens ökade elbehov. Och det arbetet börjar hos er.

Under 2020 kommer vi nämligen att börja installera nya smarta elmätare hos er och hos alla andra företag i Sverige. De nya mätarna kommer inte bara att hjälpa oss att ta in ännu mer förnyelsebar el i nätet, de kommer även att skapa förutsättningar för er att styra er elkonsumtion och ställa om till en elektrifierad framtid. Smart för både företag och klimat!

I god tid före elmätarbytet kommer vår partner ONE Nordic, som genomför installationen, att kontakta er med all praktisk information.

Information till fastighetsägare och andra kunder med många elmätare

För er som har fler än 30 elmätare hanteras elmätarbytet lite annorlunda. För att du som kund inte ska få stora mängder separata bekräftelser och tidsbokningar för elmätarbytet så hanteras ni separat från den ordinarie elmätarbytesprocessen. 

Vi vill kunna erbjuda er en ökad service och uppnå en smidig installation som påverkar er så lite som möjligt. Men för att processen ska fungera så är det viktigt att du uppdaterar dina kontaktuppgifter. Uppdatera dina kontaktuppgifter här.

Viktigt att information till boende når fram

Eftersom mätarbytet trots allt innebär ett kortare strömavbrott som kan påverka funktioner som portkod, tvättstuga, hiss eller öppning/stängning av garageport är det viktigt att alla nås av informationen.

Att byta ut nästan en miljon elmätare på kort tid är komplext. Vi arbetar därför tillsammans med berörda fastighetsägare, stadsdelsförvaltningar, organisationer och andra relevanta aktörer i samhället där mätarbyten sker. Målet är att alla ska känna till och förstå vad mätarbytet innebär för dem i god tid innan bytet sker.

I Stockholm samarbetar Ellevio med Stockholmshem, Familjebostäder, Riksbyggen med flera. 

Syftet är att uppnå ett bra informationsflöde så att alla vet vad som är på gång. Det gör vi för att hyresgäster, boende och kunder ska få en så bra service som möjligt.

Angående Corona

Med anledning av Coronakrisen och spridningen av Covid-19 har vi vidtagit  nödvändiga åtgärder för att minimera riskerna för våra kunder och medarbetare. Mer information om hur Ellevio hanterar Corona hittar ni här

Hur vill ni bli kontaktad?

Ange hur ni helst vill bli kontaktade av oss inför mätarbytet. Mejla dina uppgifter till oss.

Vår samarbetspartner och kontakt

Arbetet utförs av vår samarbetspartner ONE Nordic som kommer att kontakta er med all praktisk information i god tid innan bytet. Teknikerna som utför elmätarbytet ska alltid kunna visa Ellevio-legitimation och kör bilar märkta med Ellevio- och ONE Nordic logga. 

 Har ni frågor om elmätarbytet eller strömavbrottet kan ni kontakta oss på 020-636 000.

Den nya elmätaren

Den nya elmätaren kommer ha en rad olika smarta, tekniska funktioner för att bland annat underlätta för dig som kund att få kontroll och större förståelse för din elanvändning.

  • Öppet standardiserat gränssnitt - Du som kund kan koppla upp din egen utrustning mot elmätaren
  • Mätning av spänning, ström, aktiv- & reaktiv effekt per fas
  • Fjärrstyrd till- & frånkoppling - Exempelvis vid utflytt så behöver inte en tekniker åka ut för att koppla ifrån elmätaren
  • Fjärrstyrd konfiguration - det innebär bland annat att vi kan göra uppdateringar av mjukvara på distans, exempelvis vid installation av solceller
  • Registrering av elförbrukning en gång i timmen med möjlighet att registrera var 15:e minut
  • Avbrottsregistrering - ett mer effektivt sätt att hantera strömavbrott. Vi kan upptäcka avbrott och åtgärda dem snabbare

Den nya elmätaren finns i två varianter:

1-fas (Produktblad)

Ellevio_matarillustration_Fas1_S211_web.png

3-fas (Produktblad)

Ellevio_matarillustration_Fas3_T211_web.png

Lokalt kundgränssnitt

Som kund hos Ellevio kan du, efter genomfört byte till ny smart elmätare, aktivera tjänsten lokalt kundgränssnitt på Mina sidor eller Energikontot och på så sätt få möjlighet att överföra data från mätaren till en tredjepartslösning. Exempel på data som kan visas är din förbrukning och produktion av el i realtid. Läs den tekniska specifikationen kring vilken data som du kan se.

Uttaget, som är placerat längst ner till vänster på elmätaren, möjliggör överföring av data mellan mätaren och en tredjepartslösning, till exempel en mobilapp.

Begreppet ”lokalt kundgränssnitt” är en branschterm som Energiföretagen i Sverige har enats om för det uttag som finns på de nya smarta elmätarna.

Aktivering av lokalt kundgränssnitt

Kundgränssnittet måste aktiveras av dig som kund på Mina sidor eller Energikontot och kräver en tredjepartslösning som du själv köper in och ansvarar för.

Vad är på gång?

Mer detaljerad information kommer.