Vad betyder elmätarbytet för er som är fastighetsägare?

Snart byter vi ut era elmätare! Varje dag ser vi till att det finns el på ert företag och i resten av samhället. Just nu är vårt största fokus att göra hela elnätet smartare för att kunna möta framtidens ökade elbehov. Och det arbetet börjar hos er.

Under 2020 kommer vi nämligen att börja installera nya smarta elmätare hos er och hos alla andra företag i Sverige. De nya mätarna kommer inte bara att hjälpa oss att ta in ännu mer förnyelsebar el i nätet, de kommer även att skapa förutsättningar för er att styra er elkonsumtion och ställa om till en elektrifierad framtid. Smart för både företag och klimat!

I god tid före elmätarbytet kommer vår partner ONE Nordic, som genomför installationen, att kontakta er med all praktisk information.

Information till fastighetsägare och andra kunder med många elmätare

För er som har fler än 30 elmätare hanteras elmätarbytet lite annorlunda. För att du som kund inte ska få stora mängder separata bekräftelser och tidsbokningar för elmätarbytet så hanteras ni separat från den ordinarie elmätarbytesprocessen. 

Vi vill kunna erbjuda er en ökad service och uppnå en smidig installation som påverkar er så lite som möjligt. Men för att processen ska fungera så är det viktigt att du uppdaterar dina kontaktuppgifter. Uppdatera dina kontaktuppgifter här.

Viktigt att information till boende når fram

Eftersom mätarbytet trots allt innebär ett kortare strömavbrott som kan påverka funktioner som portkod, tvättstuga, hiss, öppning/stängning av garageport och internetuppkoppling/WIFI anslutning (via fiber/mobilt bredband) är det viktigt att alla nås av informationen.

Att byta ut nästan en miljon elmätare på kort tid är komplext. Vi arbetar därför tillsammans med berörda fastighetsägare, stadsdelsförvaltningar, organisationer och andra relevanta aktörer i samhället där mätarbyten sker. Målet är att alla ska känna till och förstå vad mätarbytet innebär för dem i god tid innan bytet sker.

I Stockholm samarbetar Ellevio med Stockholmshem, Familjebostäder, Riksbyggen med flera. 

Syftet är att uppnå ett bra informationsflöde så att alla vet vad som är på gång. Det gör vi för att hyresgäster, boende och kunder ska få en så bra service som möjligt.

Angående Corona

Med anledning av Coronakrisen och spridningen av Covid-19 har vi vidtagit  nödvändiga åtgärder för att minimera riskerna för våra kunder och medarbetare. Mer information om hur Ellevio hanterar Corona hittar ni här

Hur vill ni bli kontaktad?

Ange hur ni helst vill bli kontaktade av oss inför mätarbytet. Mejla dina uppgifter till oss.

Vår samarbetspartner och kontakt

Arbetet utförs av vår samarbetspartner ONE Nordic som kommer att kontakta er med all praktisk information i god tid innan bytet. Teknikerna som utför elmätarbytet ska alltid kunna visa Ellevio-legitimation och kör bilar märkta med Ellevio- och ONE Nordic logga. 

 Har ni frågor om elmätarbytet eller strömavbrottet kan ni kontakta oss på 020-636 000.

Den nya elmätaren

Den nya elmätaren kommer ha en del olika smarta och tekniska funktioner för att bland annat underlätta för dig som kund att få kontroll och större förståelse för din elanvändning.

  • Kundgränssnitt – Det finns ett ”kundgränssnitt” som vi hoppas ska skapa en ökad förståelse och kontroll över din elanvändning än tidigare. Exempel på lösningar är realtidsinformation om energianvändningen i hemmet samt olika applikationer för styrning i hemmets utrustning. Om du är intresserad av att koppla in din utrustning på kundgränssnittet, kontrollera att produkten är kompatibel med vår elmätare. Läs mer under nedan om Lokalt kundgränssnitt.

  • Strömbrytare – Det finns en strömbrytare som du som kund kan använda om du vill göra din anläggning spänningslös. Denna brytare låter elmätaren vara spänningssatt utan att någon förbrukning registreras på din anläggning. Brytaren aktiveras med hjälp av kundknappen, se produktblad för mer information.

  • Enklare inkoppling av solpaneler - Den nya elmätaren gör det enkelt för dig att koppla in dina nya solpaneler till elnätet. Vi aktiverar mätningen på distans, vilket innebär att vi inte behöver skicka ut en tekniker. Det förutsätter att vi är informerade om detta och en färdiganmälan är inskickad. Läs mer om allt detta här

  • Fjärrstyrd till- & frånkoppling - Vi kan återinkoppla elen på distans vilket innebär att vi inte behöver skicka ut en tekniker till anläggningen för att slå på elen.

  • Avbrottsinformation - De nya smarta elmätarna har inbyggda funktioner som hjälper oss att upptäcka avbrott. Vi kommer tack vare det snabbare kunna informera dig om avbrottet och vi kommer kunna sätta in åtgärder med större precision än tidigare och på så sätt snabbare avhjälpa felet. Anmäl dig för avisering om strömavbrott via sms eller e-post

Den nya elmätaren finns i två varianter:

1-fas (Produktblad)

Ellevio_matarillustration_Fas1_S211_web.png

3-fas (Produktblad)

Ellevio_matarillustration_Fas3_T211_web.png

Lokalt kundgränssnitt

Som kund hos Ellevio kan du, efter genomfört byte till ny smart elmätare, aktivera tjänsten lokalt kundgränssnitt på Mina sidor eller Energikontot och på så sätt få möjlighet att överföra data från mätaren till en tredjepartslösning. Exempel på data som kan visas är din förbrukning och produktion av el i realtid. Läs den tekniska specifikationen kring vilken data som du kan se.

Uttaget, som är placerat längst ner till vänster på elmätaren, möjliggör överföring av data mellan mätaren och en tredjepartslösning, till exempel en mobilapp.

Begreppet ”lokalt kundgränssnitt” är en branschterm som Energiföretagen i Sverige har enats om för det uttag som finns på de nya smarta elmätarna.

Aktivering av lokalt kundgränssnitt

Kundgränssnittet måste aktiveras av dig som kund på Mina sidor eller Energikontot och kräver en tredjepartslösning som du själv köper in och ansvarar för.

Vad är på gång?

Mer detaljerad information kommer.