När stormar härjar kan många av våra kunder bli utan ström. Vad beror det på, och hur arbetar vi på Ellevio för att alla ska få tillbaka strömmen?
I ett störningsläge är det svårt att informera på individnivå, utan vi fokuserar på att informera på en generell nivå via pressmeddelanden, media, Facebook och Twitter. En allmän information finns också i meddelanderutan vid Strömavbrott. Vi har i ett normalt läge en sms-tjänst som du kan prenumerera på för att få information om både planerade och oplanerade strömavbrott direkt till din mobiltelefon och/eller via e-post. Tyvärr klarar vi inte alltid att hantera den tjänsten på individuell kundnivå i en störningssituation, utan då blir det generell information
Ibland kan det finnas fel både på högspännings- och lågspänningsnivån på samma ledning. Detta är svårt att upptäcka. Eftersom det är högspänningen som matar lågspänningsnätet måste vi laga detta först. Det är först när detta är åtgärdat som det går att åtgärda lågspänningsfel. Vi behöver då ofta ha hjälp av våra kunder för att upptäcka dessa. Ett sätt är att vi meddelar via sms och pressmeddelanden att vi åtgärdat högspänningsfelen och att alla kunder borde ha fått tillbaka strömmen. Vi ber då också de kunder som eventuellt fortfarande är utan ström att ringa till oss och meddela detta.
För en kund som bor i ett luftledningsfritt villaområde kan det vara svårt att förstå att man kan vara berörd av strömavbrott. Det kan vara så att elen till villaområdet påverkas av en luftledning en bit ifrån villaområdet.