Ellevio kundservice
Vad kan vi hjälpa dig med?
Varför ser jag bara min elanvändning per månad?
Uppdaterad:
Det beror förmodligen på att vi läser av din mätare en gång i månaden. Om du vill se timvärden för att få mer information om din elanvändning kan du gå över till timmätning. Du kan då se när på dygnet du använder mest el. Då kommer din elanvändning visas per timme på Mina sidor, eller Energikonto om du är företagskund, samt i Ellevios app för Android eller IOS. Elanvändningen visas vanligtvis efter lunch dagen efter det dygn som senast är avläst.
Ellevio har ett pågående projekt där vi byter våra elmätare till nya smarta elmätare, fabrikat Sagemcom, det arbetet ska vara klart 2023.
Har du redan fått en Sagemcom mätare så ser du din elanvändning per timme. Sagemcom mätaren har ett lokalt kundgränssnitt och via detta gränssnitt kan du få information från mätaren om din elanvändning eller elproduktion varje sekund. För att få ut informationen krävs en tredjepartslösning, en extern hårdvara som kopplas in i mätarens gränssnitt. Ellevio tillhandahåller ingen hårdvara eller programvara för detta ändamål, utan det köps på marknaden.
Byte till timmätning är kostnadsfritt. Har du en äldre mätare och vill byta till timmätning kontaktar du vår kundservice på telefon 0771-53 53 00 eller använder vårt kontaktformulär. Tänk på att när du kontaktar oss behöver du uppge ditt anläggnings-id, kundnummer eller personnummer.
Vi behöver kontrollera om din elmätare kan hantera timmätning. Om den inte klarar av att hantera timmätning kommer en tekniker att skickas ut för att byta mätaren innan aktiveringen kan göras.
Fler frågor och svar om elanvändning
Hittar ni inte vad ni söker?
Kontakta oss här